مارکتینگ و بازاریابی
کارشناس بازاریابی یک حرفهای است که وظیفهی تحلیل و تبلیغ محصولات یا خدمات یک کسبوکار را دارد تا به تعیین بازارهدف، تعیین استراتژیهای بازاریابی و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی جهت جلب مشتریان و افزایش فروش کمک کند. کارشناسان بازاریابی باید با تغییرات در بازارها، رفتار مصرفکنندگان، و رقابت درکنار دیگر بازاریابان آشنایی داشته باشند و تصمیمات استراتژیکی بگیرند تا به بهبود نتایج بازاریابی بپردازند. انجام تحقیقات بازاریابی جهت درک عمیق از بازارها، رقبا و مصرفکنندگان، ایجاد استراتژیهای بازاریابی و ایجاد و حفظ ارتباط مثبت با مشتریان و پاسخ به سؤالات و نیازهای آنها بخشی از وظایف کارشناس بازاریاب است. کارشناسان بازاریابی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسبوکارها ایفا میکنند و با تعامل با تیمهای مختلف کسبوکار، به ترکیب دانش بازاریابی و استراتژیهای کسبوکاری کمک میکنند تا به اهداف بازاریابی و فروش دست بیایند. کارشناسان بازاریابی باید از تکنولوژیهای این زمینه آگاهی داشته باشند تا بتوانند از تغییرات و ترندهای صنعت خود به بهترین شکل ممکن در مسیر انجام وظایف کارشناس بازاریابی بهرهبرداری کنند.
- خلاقیت و ایدهپردازی
- قدرت تجزیه و تحلیل
- دانش اقتصادی خوب
- مهارت مذاکره
- توانایی برقراری ارتباط
- مهارت همدلی (یک کارشناس بازاریابی وقتی میتواند نیاز مشتری را درک کند که خودش را جای او بگذارد)
- صبر
- نظم و مدیریت زمان
- روانشناسی (روانشناسی مشتریان جزو شرح وظایف کارشناس بازاریابی نیست، اما اگر این فرد با اصول روانشناسی و تکنیکهای کاربردی این حوزه آشنا باشد، میتواند از آن برای جذب مشتریان استفاده کند)
- شبکهسازی
- دیجیتال مارکتینگ
- انجام تحقیقات بازار و شناسایی نیازها و تمایلات مشتریان
- تدوین استراتژیهای تبلیغاتی
- برنامهریزی برای افزایش تقاضای محصولات در بازار با ترغیب مشتریان برای خرید (البته کارشناسان بازاریابی باید دقت داشته باشند که میزان تقاضای بازار، بیشتر از توان تولید مجموعه نباشد و امکان تأمین محصولات وجود داشته باشد)
- سپردن محتواهای تولید شده برای تبلیغات به کانالهای منتشرکننده مطابق با برنامهریزیهای انجام شده
- به دست آوردن و نگهداری بانک اطلاعاتی و مشتریان و ارائه آنها به کارشناسان فروش
- شرکت در رویدادهایی مرتبط با بازاریابی محصولات و خدمات سازمان؛ رویدادهایی مثل نمایشگاهها و جشنوارهها
- ارتباط با توسعهدهندگان محصول و انتقال اطلاعاتی که درباره نیاز مشتریان به دست آوردهاند به منظور بهینهسازی محصول برای نیاز مشتری
- ارائه گزارش کار به مدیر بازاریابی
- همکاری با تولیدکنندگان محتوا برای تهیه محتواهای تبلیغاتی که ترغیبکننده کاربران هستند
- بررسی بازخورد مشتریان و ارائه پیشنهاد برای بهترین خدمات پس از فروش
- مشتریمداری و آموزش تفکر مشتریمداری به سایر کارکنان
- تحلیل عملکرد بازاریابی سازمان در گذشته و بررسی نقاط ضعف و قوت در کمپینهای قبلی
- پیدا کردن کانالهای مختلف برای ارتباط با مشتریان و فروش محصول